Marketing Strategy for Winning Market Share from Islamic Economic Perspective (Case Study: UD. Haikal Broiler Chicken Industry)

Saifuddin Saifuddin, Muhammad Fikri Haikal

Abstract


This study aims to determine the factors that influence the interest of Muslim entrepreneurs in Sharia P2P lending. The determinant factor used is perceived ease of use, the subjective norm in Muslim circles, perceived usefulness, knowledge about riba, and review from the experience of financing partners. This study used a quantitative method tested by structural equation model (SEM) analysis techniques. Data were processed using SmartPLS 3.0 software. Data was obtained through an online questionnaire. Respondents who were used by UMKM, UKM, or startup business actor, Muslim, and had attended online classes and seminars on Sharia fintech. The number of respondents used was 90. The results show there were three predictors, perceive ease of use, the subjective norm in Muslim circles, and perceive usefulness that did not have a significant effect on behavioral intention, but two predictors of knowledge about riba and review from the experience of financing partners have a significant influence on behavioral intention

Keywords


Competitor, Product, Strategy Marketing.

Full Text:

PDF

References


Achsien Iggi H. (2003), Investasi Syari’ah di Pasar Modal: Menggagas Konsep dan Praktek Manajemen Portofolio. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Agustian, E., Mutiara, I., & Rozi, A. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM Kota Jambi. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 5(2), 257. https://doi.org/10.33087/jmas.v5i2.192

Ahmad, & Latri Wihastuti. (2008). Pertumbuhan Ekonomi Indonesia: Determinan dan Prospeknya. In Jurnal Ekonomi dan Studi Pembangunan (Vol. 9, Issue 1).

Akuntansi, J., Bertahan UMKM di Tengah Pandemi Covid-, S., Laura Hardilawati, W., Muhammadiyah Riau, U., Ekonomi dan Bisnis Jl Tuanku Tambusai Ujung, F., & -Riau, P. (2020). The Survival Strategy Of Smes During The Covid-19 Pandemic. In Jurnal Akuntansi & Ekonomika (Vol. 10, Issue 1). http://ejurnal.umri.ac.id/index.php/jae

Asrori, M. (2013). Pengertian, Tujuan Dan Ruang Lingkup Strategi Pembelajaran.

Ayub, M., & Syamsul Bachri, R. (2021). Pengaruh Karakteristik Syariah Marketing Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Bni Syariah Kota Palu (Vol. 7). www.ojk.go.id

Anselm Strauss dan Juliet Corbin, Dasar-Dasar Penelitian Kualitatif, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2003.

Amalna, F., & Ardyansyah, F. (2023). Implementation of the MSME Micro Financing Strategy Through a Murabahah Agreement at BSI KCP Bangkalan Trunojoyo. Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia, XIII(1). https://doi.org/DOI : 10.21927/110.21927/jesi.2023.13(1)

Bonaraja Purba. (2020). Analisis Tentang Pertumbuhan Ekonomi Indonesia Periode Tahun 2009 –2018. Jurnal Humaniora, 4, 244–255.

Desi Zidni Azizah. (n.d.). Marketing Mix Pada Perpustakaan Bank Indonesia Surabaya.

Danang Sunyuto, Konsep Dasar Riset Pemasaran dan Perilaku Konsumen, Yogyakarta: PT.Buku Seru, 2012

Firdausi, F. N., & Ardyansyah, F. (2023). Implementation of Sharia Marketing Strategy as a Solution to Increase Linkaja Syariah Consumer Loyalty. JESI (Jurnal Ekonomi Syariah …, XI(1). https://ejournal.almaata.ac.id/index.php/JESI/article/view/3076%0Ahttps://ejournal.almaata.ac.id/index.php/JESI/article/download/3076/1840

Fadilah, N. (2020). Pengertian, Konsep, dan Strategi Pemasaran Syari’ah. In Salimiya (Vol. 1, Issue 2). https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/salimiya

Fathoni, M. A. (2018a). Konsep Pemasaran Dalam Perspektif Hukum Islam. In Jurisdictie: Jurnal Hukum dan Syariah (Vol. 9, Issue 1).

Fathoni, M. A. (2018b). Konsep Pemasaran Dalam Perspektif Hukum Islam. In Jurisdictie: Jurnal Hukum dan Syariah (Vol. 9, Issue 1).

Hendika Wibowo Zainul Arifin Sunarti, D. (2015). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing Umkm (Studi pada Batik Diajeng Solo). In Jurnal Administrasi Bisnis (JAB)|Vol (Vol. 29, Issue 1). www.depkop.go.id

Ita Nurcholifah. (2014). Strategi Marketing Mix Dalam Perspektif Syariah.

Lestari, W., Musyahidah, S., Istiqamah, R., Syariah, J. E., Ekonomi, F., Islam, B., & Palu, I. (2019). Strategi Marketing Mix Dalam Meningkatkan Usaha Percetakan Pada CV. Tinta Kaili Dalam Perspektif Ekonomi Islam. In Jurnal Ilmu Ekonomi dan Bisnis Islam (Vol. 1, Issue 1).

Mohamad, R., & Endang Rahim. (2021). Strategi Bauran Pemasaran (Marketing Mix) Dalam Perspektif Syariah.

Mulyadi, M. (2013). Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif Serta Pemikiran Dasar Menggabungkannya. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 15(1), 128. https://doi.org/10.31445/jskm.2011.150106

Munadi, F. A. (n.d.). Analisis Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Penjualan Kendaraan Motor pada CV Turangga Mas Motor Turangga Mas Motor.

Nel Arianty, M. M. (2019). Strategi Pemasaran Susu Kedelai Dalam Upaya Meningkatkan Pendapatan Keluarga. 257–264.

Nur Sarfiah, S., Eka Atmaja, H., & Marlina Verawati, D. (2019). UMKM Sebagai Pilar Membangun Ekonomi Bangsa Msmes The Pillar For Economy. Riset Ekonomi Pembangunan, 4(1). https://doi.org/10.31002/rep.v4i2.1952

Putri, M. A., & Oktafia, R. (2021a). Strategi Pemasaran Syariah Dalam Meningkatkan Daya Saing Umkm Kerupuk Desa Tlasih Tulangan Sidoarjo. Jurnal Tabarru’ : Islamic Banking and Finance, 4.

Putri, M. A., & Oktafia, R. (2021b). Strategi Pemasaran Syariah Dalam Meningkatkan Daya Saing Umkm Kerupuk Desa Tlasih Tulangan Sidoarjo. Jurnal Tabarru’ : Islamic Banking and Finance, 4.

Rini, J. D., Sekolah, A., Ekonomi, T., Bisnis, D., & Darussalam, I. (2018). Strategi Pemasaran Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Kasus Pedagang Di Pasar tradisional). Khozana, 1(1). http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/idaroh/article/view/679.

Sofjan Assauri, Manajemen Pemasaran, Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada, 2011

Sari, G. P. (2017). Persepsi Masyarakat tentang Strategi Pemasaran dengan Sistem Multi Level Marketing (Studi di RT 15 RW 04 Kelurahan Nusa Indah Kota Bengkulu) (Doctoral dissertation, IAIN Bengkulu).

Strategi, P., Online, P., Peningkatan, T., Umkm, L., Setiawati, I., Penta, /, Bima, W., Manajemen, B., Himsya, S., & Widyartati, S. P. (2017). Pengaruh Strategi Pemasaran Online Terhadap Peningkatan Laba Umkm.

T. Prasetyo Hadi Atmoko. (2018). Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Volume Penjualan Di Cavinton Hotel Yogyakarta. Journal of Indonesian Tourism, Hospitality, and Recreation, 1.

Tri Utari Putu Martini Dewi. (n.d.). Pengaruh Modal, Tingkat Pendidikan Dan Teknologi Terhadap Pendapatan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Kawasan Imam Bonjol Denpasar Barat. E- Jurnal EP Un, 576–585.

Untari, D., & Fajariana, D. E. (2018). Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram (Studi Deskriptif Pada Akun @Subur_Batik). Widya Cipta, 2(2), 271–278.http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/widyacipta

W. Boyd, Orville C, Walker, Jean-Claude Larreche, Manajemen Pemasaran, Jakarta: Erlangga, 2000




DOI: http://dx.doi.org/10.21927/jesi.2023.13(2).258-272

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial Office:

Faculty of Islamic Economics and Business, Universitas Alma Ata

Jl. Brawijaya No.99, Jadan, Tamantirto, Kec. Kasihan, Kabupaten Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta 55184

Lisensi Creative Commons
JESI by http://ejournal.almaata.ac.id/index.php/JESI is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.