Analisis Faktor yang Menjadi Alasan Nasabah Memilih Deposito Mudharabah di BPRS XYZ

Julia Noermawati Eka Satyarini

Abstract


 This research aims to explain what factors into the reasons customers choose deposit in BPRS XYZ and the sample used is that customers save their money in the form of deposit. There were 33 questionnaires from respondents who may be samples of research and then use Chocran Q Test method to analyze the data. Based on the result of the research can be conclude that customers who deposit fund in the form of deposits have different reason factor. It this can be seen from the result of acalculation that shows Q countdown (36.00) > Q table (12.592) which means refused table Ho. And the results can also be seen that the most dominant factor is the factors owned by customers and security service with the same percentage (93.94).


Full Text:

PDF

References


Antonio, Syafi’I Muhammad. 2001. Bank Syariah Dari Teori Ke Praktik. Jakarta: Gema Insani Press.

. 1999. Bank Syariah: Suatu Pengenalan Umum. Jakarta: Tazkia Institut.

Fazri, Syamsul, 2006. “Perbedaan Motivasi Masyarakat Menabung di Bank Konvensional dan Bank Syariah (Studi kasus pada Masyarakat Tegal Kemuning Yogyakarta)”. Skripsi. Yogyakarta: Sekolah Tinggi Ekonomi Islam.

Kara, H Muslimin. 2005., Bank Syariah di Indonesia : Analisis Kebijakan Pemerintah Indonesia terhadap Perbankan Syariah. Yogyakarta: UII Press.

Ismail, Mustafa, 2002. “Motivasi Menabung di BPRS Margirizki Bahagia Kabupaten Bantul Yogyakarta)”. Tesis. Yogyakarta: Magister Studi Islam UII.

Madnasir, 2002. “Analisis Perilaku Konsumen BPR Syariah Sakai Sambayan Kecamatan Natar Lampung Selatan”. Tesis. Yogyakarta: Magister Studi Islam UII.

Mowen, John/Michael Minor, 2001. Perilaku Konsumen Jilid I; Alih Bahasa oleh Lina Salim. Jakarta: Erlangga.

Muflih, Muhammad. 2006. Perilaku Konsumen dalam Perpektif Ilmu Ekonomi Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Muhamad, 2005. Manajemen Pembiayaan Bank Syari’ah. Yogyakarta: UPP AMP YKPN.

Muhibbudin, 2002. “Tanggapan Masyarakat Terhadap Bank Syariah (Studi Atas Bank Muamalat Makassar)”. Tesis. Yogyakarta: Magister Studi Islam UII.

Parmudi, Muhammad. 2008. Sejarah dan Doktrin Bank Islam. Yogyakarta: Kutub.

Parno, 2007. “Analisis Faktor-faktor yang menjadi Pertimbangan Nasabah dalam Menggunakan Jasa Bank Syariah (Studi Kasus Pada Nasabah BSM Cab. Purwokerto)”. Tesis. Yogyakarta: Magister Studi Islam.

Rahmat, ArArsatia. 2006. “Analisis Persepsi dan Minat Masyarakat Mangkubumi Tasikmalaya Terhadap Bank Syariah”. Skripsi. Yogyakarta: Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Islam.

Rivai, Veithzal dan Andria Permata Veithzal, 2008. Islamic Financial Management, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Salim, Agus, 2005. “ Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Nasabah Dalam Menggunakan Produk BMT Multazam”. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Simamora, Bilson. 2008. Panduan Riset Perilaku Konsumen. Cet. III. Jakarta: Gramedia.

Suhariyanti, Ummi Merdeka. 2005. “Sikap Konsumen Terhadap Atribut-atribut Produk Bank Syariah Mandiri Yogyakarta”. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Supardi, 2005. Metodologi Penelitian Ekonomi dan Bisnis. Yogyakarta: UII Press.

Wahyudi, Arief Eko. 2009. “ Motivasi Pendorong Kuatnya Loyalitas Nasabah Menabung di Bank Syariah (Studi Kasus terhadap Nasabah di Bank BNI Syariah Cabang Yogyakarta). Tesis. Yogyakarta: Magister Studi Islam UII.

Wiroso, 2009. Produk Perbankan Syariah. Jakarta: LPFE Usakti.

Yusmini, 2004. “Faktor-faktor yang mempengaruhi Keputusan Nasabah Menabung di BPRS Daya Artha Mentari Pasuruan Jawa Timur”. Skripsi. Yogyakarta: Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Islam.




DOI: http://dx.doi.org/10.21927/jesi.2017.7(2).120-127

   

    

Editorial Office:

Faculty of Islamic Economics and Business, Universitas Alma Ata

Jl. Brawijaya No.99, Jadan, Tamantirto, Kec. Kasihan, Kabupaten Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta 55184

Lisensi Creative Commons
JESI by http://ejournal.almaata.ac.id/index.php/JESI is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.