Work Ethic And Strategic Development of Batik Pekalongan Indonesia on Islamic Business Perspective

Muhamad Masrur, Agus Arwani

Abstract


This paper aims to find out how the work ethics of Pekalongan batik entrepreneurs and the business development strategies of Pekalongan batik entrepreneurs from perspective of Islamic business ethics. This study uses a qualitative approach by observations, interviews, and documentation to Muslim entrepreneurs. The results study note that batik entrepreneurs in Pekalongan conduct their business with a high work ethic spirit, nature maintains and develops business, they do business development strategies mostly by Islamic business ethics, both from marketing strategies such as products, prices, distribution of promotions, and sales systems that adapted times, treating employees, still less additional capital that is related to conventional banking, and still a lack of awareness not to dispose of batik waste in rivers. The findings of the study that the businessman batik Muslims in Pekalongan have the ethic of work are high and pass strategy development effort batik using principle business of Islam.  


Keywords


Work Ethic; Strategic Development; Islamic Ethics Business

Full Text:

PDF

References


Abdullah, M. r. (2012). Manajemen Berbasis Syariah. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Ainurrohmah, N. (2018). Pengaruh Disiplin Kerja, Motivasi Dan Pengembangan Karir Terhadap Produktivitas Kerja Karyawan Pada Usaha Dagang Batik Satrio Manah Tulungagung (Ditinjau Dari Perspektif Ekonomi Syariah).

Alfianto, E. A., Sos, S., & AB, M. (2012). Kewirausahaan: Sebuah Kajian Pengabdian Kepada Masyarakat. Jurnal Heritage, 1(2), 33-42.

Anoraga, B., & Prasetyo, A. (2015). Motivasi Kerja Islam dan Etos Kerja Islam Karyawan Bank Jatim Syariah Cabang Surabaya. Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan, 2(7).

Asifudin, A. J. (2004). Etos Kerja Islami. Muhammadiyah: University Press, Surakarta.

Aslikah, L. (2019). The Implementation of Islamic Work Ethics in Improving Employees' Performance at PT. Rama Manggala Gas Blitar.

Assauri, S., & Assauri, F. (2011). Strategic management: sustainable competitive advantages: Penerbit Lembaga Management, Fakultas Ekonomi, Universitas Indonesia.

Astuti, S. W., & Cahyadi, I. G. (2007). Pengaruh Elemen Ekuitas Merek Terhadap Rasa Percaya Diri Pelanggan Di Surabaya Atas Keputusan Pembelian Sepeda Motor Honda. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Airlangga (JEBA)| Journal of Economics and Business Airlangga, 17(2).

Chisty, A. A., & Faiza, S. I. (2014). Peranan Silaturahim Dalam Komunikasi Bisnis Pada Kesuksesan Pengusaha Batik Jetis Sidoarjo. Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan, 1(10).

Dani, P. (2012). 55 kisah inspiratif entrepreneur: GagasMedia.

Darmayanti, N. P. A., & Suryantini, N. P. S. (2017). Determinan Keputusan Pendanaan Pada Perusahaan Publik di Indonesia (Pengujian Pecking Order Theory dan Trade Off Theory). Jurnal Bisnis dan Kewirausahaan, 13(2), 97.

Dedi, D., Triono, T., & Muhajiroh, W. (2017). Perancangan Sistem E-Commerce Batik Sopiyan Hadi Berbasis Web. JURNAL SISFOTEK GLOBAL, 7(1).

Dewanti, R., Melati, I., & Simbolon, F. (2013). Pengembangan Model Daya Saing UMKM Batik Melalui ECS. Binus Business Review, 4(1), 41-57.

Hafiz, A. (2017). Tinjauan ekonomi islam terhadap prospek pengembangan usaha kerupuk dalam meningkatkan perekonomian masyarakat di desa Gelogor kecamatan Kediri kabupaten Lombok Barat. UIN Mataram.

Huda, C. (2016). Etos Kerja Pengusaha Muslim (Studi Kasus pada Pengusaha Muslim Alumni UIN Walisongo Semarang). Economica: Jurnal Ekonomi Islam, 7(2), 79-107.

Juliena, D. (2015). Etos kerja dalam perspektif al-Qur’an (studi analisis). UIN Walisongo.

Mahdun, M. (2017). Konflik Cina-Pribumi Dan Dampaknya Bagi Pertumbuhan Industri Batik Di Trusmi 1948. Jurnal Tamaddun: Jurnal Sejarah dan Kebudayaan Islam, 5(2).

Maulidizen, A. (2016). Aplikasi Gadai Emas Syari’ah: Studi Kasus Pada BRI Syari’ah Cabang Pekanbaru. Falah: Jurnal Ekonomi Syariah, 1(1), 76-89.

Muniruddin, M. (2018). Bentuk Zikir Dan Fungsinya dalam Kehidupan Seorang Muslim. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat, 6(1), 17.

Nadjib, M. (2013). Agama, Etika dan Etos Kerja dalam Aktivitas Ekonomi Masyarakat Nelayan Jawa. Jurnal Ekonomi dan Pembangunan, 21(2), 137-150.

Nasarudin, M. I. (2014). Aspek hukum pasar modal Indonesia: Kencana.

Nisa, U. (2015). Strategi pengembangan usaha pengusaha batik tulis Lasem. UIN Walisongo.

Permata, E. G., & Kusumanto, I. (2016). Menggali Nilai-Nilai Agama yang Mampu Mendorong Peningkatan Etos Kerja dan Produktivitas Dalam Rangka Menyukseskan Visi Riau 2020.

Pujiyanto, P. (2013). Fenomena Desain Batik Surakarta Dan Yogyakarta. Gelar: Jurnal Seni Budaya, 11(1).

Purnomo, M. A. J., Budiwiyanto, J., & Wuryani, F. S. (2012). Optimalisasi Tenun Sarung Goyor Tradisi Surakarta Implementasinya Pada Interior Sebagai Upaya Penguatan Budaya Lokal. Pendhapa: Jurnal ilmiah Pengkajian & Penciptaan Seni Rupa dan Desain, 3(1).

Rahayu, R. (2017). Implementasi Akad MMQ pada Pembiayaan Modal Kerja Perspektif Hukum Ekonomi Syariah. Jurnal Justisia Ekonomika: Magister Hukum Ekonomi Syariah, 1(01).

Ramadhan, B. M., & Ryandono, M. N. H. (2015). Etos kerja Islami pada kinerja bisnis pedagang muslim pasar besar kota Madiun. Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan, 2(4).

Rozika, L. A., & Ramdhani, N. (2016). Hubungan antara harga diri dan body image dengan online self-presentation pada pengguna instagram. Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP), 2(3), 172-183.

Sari, A. L. (2019). Pengaruh Penerapan Nilai-Nilai Kewirausahaan Islam Terhadap Keberhasilan Usaha (Studi pada Pengusaha Muslim Kuliner di Kabupaten Purworejo). VOLATILITAS, 1(6).

Sefriani, S., & Wartini, S. (2017). Model Kebijakan Hukum Tanggung Jawab Sosial Perusahaan di Indonesia. Jurnal Hukum IUS QUIA IUSTUM, 24(1), 1-28.

Setia, A. D., & Muta'ali, L. (2019). Sikap pelaku usaha pariwisata terhadap regional branding “Jogja Istimewa”. Jurnal Bumi Indonesia, 8(4).

Sihombing, S., & Sitanggang, D. (2019). Analisis Desain Produk dan Jasa. Jurnal Riset Akuntansi & Keuangan, 4(2), 137-156.

Simatupang, T. M. (2008). Perkembangan Industri Kreatif. Sekolah Bisnis dan Manajemen Institut Teknologi Bandung, hlm, 1-9.

Sodiq, A. (2015). Konsep Kesejahteraan dalam Islam. Equilibrium, 3(2), 380-405.

Sukron, A. (2009). Membongkar Konsep Etika Bisnis dalam Al-qur an: Perspektif Epistemologis. Religia Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 12(2), 1-20.

Sutrimo, M. (2018). Etos Kerja Perusahaan Batik Bima di Pekalongan Perspektif Islam. UNIVERSITAS ISLAM INDONESIA.

Suwarda, R., & Maarif, M. S. (2013). Pengembangan inovasi teknologi nanopartikel berbasis pat untuk menciptakan produk yang berdaya saing. Jurnal Teknik Industri, 3(2).

Tamaya, V., Sulandari, S., & Lituhayu, D. (2013). Optimalisasi Kampung Batik dalam Mengembangkan Industri Batik Semarang di Kota Semarang. Journal of Public Policy and Management Review, 2(1), 151-160.

Tasmara, T. (2002). Membudayakan etos kerja Islami: Gema Insani.

Timisela, N. R., Leatemia, E. D., & Polnaya, F. F. (2017). Analisis kewirausahaan agroindustri pangan lokal sagu. Matrik: Jurnal Manajemen, Strategi Bisnis dan Kewirausahaan, 166-177.

Umam, K. (2016). Pendidikan Kewirausahaan di Pesantren Sebagai Upaya Dalam Membangun Semangat Para Santri Untuk Berwirausaha. EKSYAR: Jurnal Ekonomi Syari'ah & Bisnis Islam, 3(1), 47-64.

Wibowo, D. H., & Arifin, Z. (2015). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing Umkm (Studi pada Batik Diajeng Solo). Jurnal Administrasi Bisnis, 29(1), 59-66.

Interviews

Interview with Batik Novi owner, Thursday, August 8, 2019

Interview with Batik Larissa's owner, Pak Eddywan on Thursday, August 8, 2019

Interview with Batik Sul & Mit owner Mifta Ulha on Wednesday, 31 July 2019

Interview with Mrs. Vini Fitria Hani, owner of Batik Vini, Wednesday 31 July 2019

Interview with M. Abdul Ghani, owner of Batik Campus on Sunday, August 4, 2019

Interview with Mifta Ulha, owner of Batik Sul & Mit on Wednesday, 31 July 2019

Interview with Batik Larissa's owner, Pak Eddywan on Thursday, August 8, 2019

Interview with Mrs. Vini Fitria Hani, owner of Batik Vini, Wednesday 31 July 2019

Interview with Ellna Batik employees on Saturday, 31 August 2019

Interview with Mr. Askur, Feno batik employee on Wednesday, August 7, 2019

Interview with Ellna Batik employees on Saturday, 31 August 2019

Interview with Kedai Batik employees on Saturday, 31 August 2019

Interview with Batik Feno employees on Wednesday, August 7, 2019

Interview with Trisno Suhitho, Owner of Batik Foda, 2018




DOI: http://dx.doi.org/10.21927/jesi.2020.10(2).67-83

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial Office:

Faculty of Islamic Economics and Business, Universitas Alma Ata

Jl. Brawijaya No.99, Jadan, Tamantirto, Kec. Kasihan, Kabupaten Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta 55184

Lisensi Creative Commons
JESI by http://ejournal.almaata.ac.id/index.php/JESI is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.