ANALISIS MINAT PENGGUNAAN UANG ELEKTRONIK TERHADAP MAHASISWA AKUNTANSI UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH MAKASSAR
Abstract
This research aims to determine and analyze the influence, compatibility effect, complexity, perceived usefulness, social influence and trust in students' interest in using electronic money. The research used to test the analysis of interest in using electronic money among accounting students at Muhammadiyah University of Makassar is a quantitative approach. This research uses primary data, namely data obtained directly from the research object. The data collection technique uses a questionnaire distributed to accounting students at Muhammadiyah University of Makassar. The data analysis techniques used are validity tests, reliability tests, correlation tests, multiple regressive analysis and t tests. The research results from multiple linear regression analysis, partial results (t-test) show that compatibility (X1), complexity (X2), perceived usefulness and social influence (X4) have a significant positive influence on interest in using electronic money and trust (X5). The negative effect on interest in using electronic money (Y1) is not significant.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abiba, R. W., & Indrarini, R. (2021). Pengaruh penggunaan uang elektronik (e-money) berbasis server sebagai alat transaksi terhadap penciptaan gerakan less cash society pada generasi milenial di surabaya. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 4(1), 196-206.
Arifiyanto, M., & Kholidah, N. (2021). Analisis pengaruh pengetahuan produk, persepsi manfaat dan promosi terhadap minat penggunaan uang elektronik berbasis server. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 7(3).
Candraditya, H., & Idris, I. (2013). Analisis penggunaan uang elektronik (Studi Kasus Pada Mahasiswa Pengguna Produk Flazz BCA di Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas Diponegoro). Diponegoro Journal of Management, 97-107.
Ericaningtyas, R. B., & Minarso, B. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Mahasiswa Dalam Minat Penggunaan Sistem Pembayaran E-Wallet Di Masa Pandemi Covid-19 (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Dian Nuswantoro Semarang). Jurnal Keuangan Dan Auditing, 2(2), 1-20.
Insana, D. R. M., & Johan, R. S. (2021). Analisis Pengaruh Penggunaan Uang Elektronik Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Indraprasta PGRI. JABE (Journal of Applied Business and Economic), 7(2), 209-224.
Muchran, M., Khairudin, N. S., Arizah, A., Rayyani, W. O., Soraya, Z., & Irwan, A. (2024). Integration of the UTAUT 2 Model and Awareness of Cybercrime as the Moderating Variable of Cashless Adoption in Indonesia. Review of Integrative Business and Economics Research, 13(3), 304-321.
Muchran, M., Muchran, M., Arsal, M., Badollahi, I., Muchran, M., & Insirat, M. N. (2024). A Test of the Planned Behavior Theory: The Impact on Behavior in the Implementation of Central Bank Digital Currency in Indonesia. Review of Integrative Business and Economics Research, 13(3), 451-463.
Nadhilah, P., Jatikusumo, R. I., & Permana, E. (2021). Efektifitas Penggunaan E-Wallet Dikalangan Mahasiswa Dalam Proses Menentukan Keputusan Pembelian. JEMMA (Journal of Economic, Management and Accounting), 4(2), 128-138.
Putri, C. S. P., Handayani, J., & Agustinus, T. M. (2021). Pengaruh Daya Tarik Promosi, Kemudahan Penggunaan, Dan Keamanan Terhadap Minat Penggunaan E-Money Pada Mahasiswa Politeknik Negeri Semarang. Keunis, 9(2), 173-183.
Rosari, L. N., & Nur, M. (2022). Analisis Pengetahuan E-Money Terhadap Minat Penggunaan Uang Elektronik Pada Mahasiswa Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Enam-Enam Kendari. SIGMA: Journal of Economic and Business, 5(2), 85-95.
Silvia, H. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Elektronik Dan Kepercayaan Elektronik Terhadap Loyalitas Elektronik Dalam Perspektif Bisnis Syariah (Studi Pengguna E-commerce Shopee pada Mahasiswa FEBI UIN Raden Intan Lampung Prodi Manajemen Bisnis Syariah Angkatan 2019) (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Sulfina, S., Yuliniar, Y., & Aziz, A. (2022). Pengaruh Persepsi Kemudahan penggunaan dan persepsi manfaat terhadap minat untuk menggunakan uang elektronik (shopeepay). Jurnal Riset Akuntansi Dan Keuangan, 17(2), 105-116.
DOI: http://dx.doi.org/10.21927/ijma.2024.5(2).382-391
Editorial Office:
Faculty of Islamic Economics and Business, Universitas Alma Ata
Jl. Brawijaya No.99, Jadan, Tamantirto, Kec. Kasihan, Kabupaten Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta 55184
IJMA by http://ejournal.almaata.ac.id/index.php/IJMA is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.