Analisis Pengaruh Model Flipped Classroom Berbantuan Peta Konsep terhadap Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas V SD Negeri 2 Dangin Puri, Denpasar

Gusti Ayu Sri Wulandari, I Made Wiguna Yasa, I Komang Wisnu Budi Wijaya

Abstract


Thelearningmodel isoneofthesupportingfactorsoflearningquality,initsapplicationitis important to choose the right model with learning needs. This study aims to determine the significant effect of the Flipped Classroom learning model assisted by concept maps on the learningoutcomes of students in scienceingradeVof SDNegeri 2 Dangin Puri, North Denpasar. This study is a quantitative study, namely experimental research with a quasi-experimental design (Quasi-ExperimentalDesign)usingadesign,namelynon-equivalentcontrolgroupdesign.The populationofthisstudywas56studentsingradeVofSDNegeri2DanginPuri,Denpasar.The samplewastakenusinga saturatedsamplingtechniquewherethe entirepopulationwasused as asample,namely28studentsinclassVAastheExperimentalclassandVBasthecontrolclass totaling 28 students. The data collection method uses a test with a multiple-choice test instrument. The research data were analyzed using inferential statistical techniques (t-test) independent sampletest..Theresultsoftheindependentsamplet-testanalysisonthelearningoutcomesofthe experimental group and the control group, the significance value obtained was 0.001 by comparingthesignificancelevelof0.05,thentheresultsofthet-testwithasignificanceof0.001 < 0.05. Descriptively, the average post-test score of the experimental class was 86.79 and was greater than the control class which only had a score of 67.68.  ItcanbeconcludedthatHοisrejectedandHaisacceptedwhichstatesthatthereisan influenceof sciencelearningoutcomesbetweenthe groupgiventheFlipped Classroomlearning model treatment and the group using the lecture or conventional learning model on class V studentsofSDNegeri 2DanginPuri Denpasar inthe2024/2025AcademicYear.

Full Text:

PDF

References


Wijaya IKWB, Candiasa IM, Jampel IN, Suma K. Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) di Sekolah Dasar Berbasis Hakekat Sains untuk Peningkatan Literasi Sains Siswa. Jurnal Pendidikan MIPA. 2025;15(2):783–7. DOI: https://doi.org/10.37630/jpm.v15i2.2909

Suhartono & Indramawan. Implementasi Model Flipped Classroom dalam Mengembangkan Keterampilan Berbicara Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Innovative (Jurnal Pemikiran dan Penelitian) 2021;8(2) : 1-11. DOI: https://doi.org/10.53429/innovative.v8i2.365

Kemendikbud. Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) SD-SMA. Merdeka Mengajar. 2022;

Rahmawati L, Gumiandari S. Identifikasi Gaya Belajar (Visual, Auditorial Dan Kinestetik) Mahasiswa Tadris Bahasa Inggris Kelas 3F IAIN Syekh Nurjati Cirebon. Pedagogik Jurnal Pendidikan. 2021;16(1):54–61.

Rusnawati MD. Implementasi Flipped Classroom Terhadap Hasil Dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. 2020;4(1):139–150. https://doi.org/10.23887/jipp.v4i1.18238

Yusri AZ dan D. Model Pembelajaran Flipped Classroom Model. Vol. 7, Jurnal Ilmu Pendidikan. 2020.

Andani, D.F. Efektivitas Model Pembelajaran Flipped Classroom dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas 3 di MI Hidayatul Muflihin Kecamatan Kutorejo Kabupaten Mojokerto. At-Ta’dib Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. 2024;1(01):12–18. DOI: https://doi.org/10.63230/attadib.v1i01.150

Chania Y, Haviz M, Sasmita D. Hubungan Gaya Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Biologi Kelas X SMAN 2 Sungai Tarab Kabupaten Tanah Datar. Sainstek Jurnal Sains dan Teknologi. 2017;8(1):77 - 84. DOI: http://dx.doi.org/10.31958/js.v8i1.443

Pertiwi RP, Pada A, Achmad WKS. Hubungan Lingkungan Sekolah Dengan Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar di Makassar. Pinisi Journal of Education. 2024;4:186–95.

Utami I, Khansa AM, Devianti E. Analisis Pembentukan Karakter Siswa di SDN Tangerang 15. Fondatia. 2020;4(1):158–179. DOI : 10.36088/fondatia.v4i1.466

Imawati S, Meliyana D, Yusuf N, Santoso G. Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Edukasi Jurnal Penelitian dan Artikel Pendidikan. 2022;14(2):111–120. DOI : https://doi.org/10.31603/edukasi.v14i2.8060

Sinatrya P, Aji SU. Efektivias Model Pembelajaran Flipped Classroom Daring Menggunakan Media Sosial Instagram di Kelas X SMK. Primatika Jurnal Pendidikan Matematika. 2020;9(2):81–90. DOI: https://doi.org/10.30872/primatika.v9i2.368

Istamar W, Khumairoh I. Penerapan Model Pembelajaran Flipped Classroom Dalam Pelajaran Matematika Kelas V Sekolah Dasar Di Burangkeng Setu Bekasi. Maslahah Journal of Islamic Studies. 2023;2(1):11–8.

Hasanah U, Muhlis M, Bahri S. Pengaruh Penggunaan Media Belajar Peta Konsep Terhadap Hasil Belajar Biologi Pada Materi Ekosistem Kelas X di SMA Negeri 1 Sape. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. 2023;8(1):57–64. DOI: 10.29303/jipp.v8i1.1081

Wahab G, Rosnawati. Teori-teori belajar dan pembelajaran. Adanu Abimata. 2021.

Fithriyah DN. Teori-Teori Belajar dan Aplikasinya dalam Pembelajaran. Jemi. 2024;2(1):12–21.

Sova N. Pengaruh Penggunaan Peta Konsep Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik pada Materi Suhu dan Kalor di SMA Negeri 11 Banda Aceh. 2020;

Munfa’ati K, Mauludiyyah NR, Rahmawati CA, Mashithoh N, Setyaningrum Y. Identifikasi Kemampuan dan Kesulitan Guru dalam MengelolaKelas pada Tingkat Ibtida’. Abnauna : Jurnal Ilmu Pendidikan Anak. 2024;3(2):116–28.




DOI: http://dx.doi.org/10.21927/ijeeti.2025.4(2).166-183

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Indonesian Journal of Elementary Education and Teaching Innovation ( IJEETI ) indexed by:



IJEETI by Authors is licensed under CC BY-SA 4.0

Web Analytics Made Easy - Statcounter
View My Stat