Pengaruh Pendekatan Kontekstual terhadap Kemampuan Pemecah Masalah Matematika pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung
Abstract
This research aims to evaluate the effect of a contextual approach on students' mathematical problem solving abilities in curved geometric shapes. The literature review (SLR) study method was used to analyze 6 scientific articles relevant to the research topic. This research identifies themes and patterns that emerge regarding the influence of a contextual approach on students' mathematical problem solving abilities. The results of the analysis show that the application of the contextual approach has a positive influence on students' mathematical problem solving abilities. Comparison table of scores for the experimental group achieved higher achievement than the control group. Data visualization graphs also reinforce these findings. The conclusion of this research confirms that the application of a contextual approach has a positive impact on solving mathematical problems in curved geometric shapes. The implications of these findings can be a guide for educators and researchers to enrich mathematics learning strategies by integrating everyday life contexts into geometry teaching
Full Text:
PDFReferences
Dewi NPWP, Agustika GNS. Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Pendekatan PMRI Terhadap Kompetensi Pengetahuan Matematika. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. 2020;4(2):204. doi : https://doi.org/10.23887/jppp.v4i2.26781
Arini NLPD, Agustika GNS. Aplikasi Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Kontekstual Materi Bangun Datar. urnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. 2021;5(1):50–9.
Sugandi, A. I., & Bernard M. Penerapan Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Pemahaman dan Komunikasi Matematis Siswa Smp. Jurnal Analisa [Internet]. 2018;4(1):16–23. Available from: https://doi.org/10.15575/ja.v4i1.2364.
Wardani, Sri. Analisis SI dan SKL Mata Pelajaran Matematika SMP/MTs untuk Optimalisasi Tujuan Mata Pelajaran Matematika. 2008;
Suastika K, Rahmawati A. P Engembangan M Odul P Embelajaran M Atematika Dengan P Endekatan K Ontekstual. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia. 2019;4 (2)(September):58–61. doi : https://dx.doi.org/10.26737/jpmi.v4i2.1230
Dian S, Ma’arufi, Salwah. Pengaruh Model Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Terhadap Kemampuan Pemecah Masalah Matematika dan Self-Efficacy Siswa. PROXIMAL(Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika). 2020;3(1):62–7.
Erman, Suherman. Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer (Common Textbook). JICA. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia; 2003.
Arifin Z. Metodologi Penelitian Pendidikan Education Research Methodology. Stit Al-Hikmah Bumi Agung W Kanan. 2017;
Nurfitriyanti M. Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Formatif : Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA. 2016;6(2):149–60. doi : http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v6i2.950
Malinda ZA, Murtono M, Zuliana E. Problem Based Learning Berbantuan Lego Meningkatkan Pemecahan Masalah Siswa Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika Jurnal Ilmiah Kependidikan. 2017;8(1). doi : http://dx.doi.org/10.24176/re.v8i1.1790
Nasriwandi, Aprinawati I, Astuti. Kajian Literatur Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dengan Menggunakan Model Pembelajaran Realistic Mathematics Educations di Sekolah Dasar. Journal on Teacher Education. 2021;2:42–8.
Özerem A. Misconceptions in geometry and suggested solutions for seventh grade students. Procedia-Social Behav Sci. 2012;(55):720–9. doi : https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.557
Yunus NA, Hulukati E, Djakaria I. Pengaruh Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Ditinjau dari Gaya Kognitif Peserta Didik. Jambura Journal of Mathematics. 2019;2(1):30–8. doi : https://doi.org/10.34312/jjom.v2i1.2591
Sulistiyarini. Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Melalui Model Contekstual Teaching Learning ( CTL ) pada Siswa Kelas 9F SMP Negeri 2 Secang Kabupaten Magelang Tahun. SICEDU Science and Education Journal. 2023;2(1):186–200. doi : https://doi.org/10.31004/sicedu.v2i1.99
Manifah IA. Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang Sisi Lengkung ditinjau dari Keterampilan Sosial Siswa di SMP Negeri 11 Jember. Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq; 2023.
Rafanti E, Yuhana Y, Pujiastuti H, Sultan U, Tirtayasa A, Ruang B, et al. Pengembangan Game Edukasi “Math-Village” Sebagai Media Pembelajaran Matematika Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung. PROXIMAL(Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika). 2023;6:150–60.
Amaliah H. Pengembangan Bahan Ajar Menggunakan Pembelajaran Inquiry Training Model (ITM) Berbantuan Aplikasi Geogebra pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung. RepositoryUinjktAcId. 2023;
Nuroh K, Syamsuri, Anwar Mutaqin. Pembelajaran matematika berbasis proyek di kelas IX SMP pada materi tabung dengan kerajinan celengan. Jurnal Karya Pendidikan Matematika. 2023;10(2):61–7.
Bakkula A. Pengaruh Pendekatan Contextual Teaching and Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PKN SDN 8 Rindingallo Kabupaten Toraja Utara. Infinity Journal. Universitas Bosowa; 2022.
Safitri SRE, Setyawan A. Analisis Kesulitan Belajar Matematika pada Materi Bangun Ruang Kelas V SDN Banyuajuh 6 Tahun Ajaran 2019/2020. Prosiding Nasional . 2020;338–44.
Hayanah IN, Nisa G, Safitri SE, Caesharah SA, Isnaeni W, Ellianawati E. Pengembangan Model Problem Based Learning Berbasis Strategi Scaffolding pada Pembelajaran Menentukan Ide Pokok. Elementary School Joural. 2019;9(2):142–52.
Vistara MF, Asikin M, Ardiansyah AS, Pudjiastut E. Problem Based Learning Berorientasi STEAM Context terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Siswa. In: Universitas Negeri Semarang, editor. Prosiding Seminar Nasional Matematika (PRISMA). Semarang; 2022. p. 451–60.
DOI: http://dx.doi.org/10.21927/ijeeti.2024.3(2).89-99
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indonesian Journal of Elementary Education and Teaching Innovation ( IJEETI ) indexed by:
IJEETI by Authors is licensed under CC BY-SA 4.0