Pengembangan Bahan Ajar E-Handout Berbasis Kodular untuk Sekolah Dasar Fase C pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia
Abstract
This study aims to determine the validity and feasibility of products in the form of codular-based e-handouts that are usable, valid, practical, and effective in understanding Indonesian language subjects in phase C. This research is included in the Research and Development (R&D) development model in the form of ADDIE which consists of five stages of development namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. The subjects in this study were instrument validators. All results of data analysis using the validity index assessment aspects of Aiken. With the results of data analysis in the aspect of validity obtained from the material expert test of 3 statements with a validity index value status of 0.5, 3 statements with a validity index status of 0.75, and 1 statement with a validity index value status of 1.00. Based on the validity index criteria from Aiken's validity of the design expert's score, the 3 value statements are included in the revision criteria, and 4 statements are in the valid criteria. According to the accumulation of assessments from design expert validators, it shows that this Kodular-based e-handout teaching material is suitable for use in learning with some notes that must be revised. The calculation results obtained from design experts based on the validity index from Aiken are 2 statements with a validity index value status of 0.5, and 5 statements with a validity index status of 0.75. Based on the validity index criteria from Aiken, the validity of the linguist's score, the 2 statements are included in the revision criteria, and 5 statements are in the valid criteria. It can be concluded that the development of codular-based e-handot teaching materials is valid and feasible to use for Indonesian language subjects in phase C.
Keyword: teaching materials, codular, indonesian language
Full Text:
PDF2References
Salsabila, Syifa, Anriani, Nurul Santosa, C. A. H. F. (2023). Pengembangan E-Modul Pada Android Menggunakan Kodular Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 8(1), 1–10. https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/teorema/article/view/8704 doi : http://dx.doi.org/10.25157/teorema.v8i1.8704
Farhurohman, O. (2017). Implementasi Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Primary : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 9(1), 23–34. Retrieved from https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/primary/article/view/412
Tarigan, H. T. (2013). Menulis Sebagai Suatu Keterampian Berbahasa. Angkasa.
Dalman. (2016). Keterampilan menulis. Raja Grafindo Persada.
Yadi Mulyadi, D. (2018). Buku Teks Pendamping Bahasa Indonesia. Yrama Widya.
Elsa Savrina Putri, Sandi Budiana, R. A. G. (n.d.). Pengembangan Bahan Ajar Menggunakan Canva Pada Subtema Keberagaman Budaya Bangsaku. Jurnal Elementary, 6. https://doi.org/10.31764/elementary.v6i1.13464
Linawati, Zainuddin, & S. (2013). Penerapan pembelajaran tematik untuk meningkatkan aktivitas pembelajaran di sekolah dasar. JPPK: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(7), 1–8. https://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i7.2705
Novia Lestari, R. W. B. (2019). Pemanfaatan Multimedia Dalammedia Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2). https://doi.org/10.32696/ajpkm.v3i2.289
Susilawati, A. siti, Musiyam, M., & Wardana, A. Z. (2021). Pengantar Pengembangan Bahan dan Media Ajar. Muhammadiyah University Press.
Astuti., et al. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Mobile Learning Berbasis Android. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(1), 57–62.
Adinugraha. (2018). Model Pembelajaran Berbasis Proyek pada Mata Kuliah Media Pembelajaran. SAP (Susunan Artikel Pendidikan).
Irfadila. (2015). Hubungan Strategi Membaca Dengan Kemampuan Memahamiteks Bacaan Bahasa Indonesia Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Fkip Umsb Padangpanjang. Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia.2015. doi : https://dx.doi.org/10.22202/jg.2015.v1i1.1157
Maharani P, A. F. and C. (2015). Pemanfaatan Software Sigil Sebagai Media Pembelajaran E-Learning Yang Mudah , Murah Dan User Friendly Dengan Format EPUB Sebagai Sumber Materi Semin. Nas. Teknologi Informasi dan Multimedia. Vo.3 (!).2015.25–30.
D, P. S. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis dalam Problem-Based Learning. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6, 125. doi : http://dx.doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v6i1.648
Vira Rahma Sarita, Slamet Sujud Purnawan Jati, L. A. (2021). Pengembangan bahan ajar E-handout berbasis Kodular materi Istana Gebang untuk pembelajaran Sejarah di SMA Negeri 1 Blitar. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 1(12).
Shofia, M. (2023). Pengembangan Bahanajar E-Handout Materi Haid Kelas Iv Untukmembekalkan Pemahaman Siswa Mengenai Tanda-Tanda Baligh Di Mi Al-Khoiriyah Bulung Nguruan Soko Tuban. Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri.
Purwanti. (2015). Pengembangan media Video Pembelajaran Matematika dengan Model Assure. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan. Vol. 3 No. 1 (2015): Januari. doi : https://doi.org/10.22219/jkpp.v3i1.2194
alda. (2013). Aplikasi CRUD berbasis Android dengan Kodular dan Airtable. Bandung: Media Sains Indonesia.
Abdul Aziz Prianbogo, V. R. (2022). Pengembangan Modul Elektronik Berbasis Android Dengan Aplikasi Kodular Pada Mobile Learning Mata Pelajaran Penataan Produk Kelas Xi Bdp Smk. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (IPTN), 10(2). doi : https://doi.org/10.26740/jptn.v10n2.p1669-1678
Virginia, M. (2022). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Video Dan Audiroty Intellectually Repetition (Air) Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Pada Materi Induksi Elektromagnetik.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
DOI: http://dx.doi.org/10.21927/ijeeti.2024.3(1).16-27
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indonesian Journal of Elementary Education and Teaching Innovation ( IJEETI ) indexed by:
IJEETI by Authors is licensed under CC BY-SA 4.0